Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2010-11-13  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-11-13
Systemy wspierające kierowcę obniżają tętno i poziom stresu
Systemy wspierające kierowcę obniżają tętno i poziom stresu
Systemy wspierające kierowcę obniżają tętno i poziom stresu
Zespół naukowców z MIT AgeLab przez dziewięć miesięcy we współpracy z Ford Motor Company oraz New England University Transportation Center (NEUTC), monitorował kierowców wykonujących manewr parkowania równoległego. Wyniki badań pokazały, że w przypadku samochodów wyposażonych w systemy wspierające kierowcę, ten ma podczas manewrów niższy puls, jest mniej zestresowany, a niekiedy zachowuje się wręcz ostrożniej w porównaniu do tych kierowców prowadzących pojazdy całkowicie samodzielnie.

Według naukowców z AgeLab, tego rodzaju wsparcie technologiczne jest bardzo potrzebne. „Kierowca podczas jazdy poddawany jest coraz większemu stresowi.” – stwierdził Joseph Coughlin, założyciel i dyrektor AgeLab oraz dyrektor NEUTC.

Dodaje on, że w Stanach Zjednoczonych przez ostatnie dziesięć lat średni czas przejazdu wydłużył się z 19 do 29 minut. Dla kierowców, „stres jest kwestią związaną z bezpieczeństwem i jakością życia.” – stwierdził Coughlin. „Według badania Gallup-Healthways Well-Being Index, Amerykanie w średnim wieku, którzy żyją i oddychają w swoich samochodach, stanowią grupę o najgorszym samopoczuciu spośród wszystkich grup wiekowych.” – dodał.

Badanie obejmowało 84 uczestników, zrównoważonych pod względem wieku i płci, którzy podzieleni zostali na dwie grupy, po jednej dla każdego systemu wspierającego kierowcę. Pierwsza grupa miała do wykonania tuzin manewrów parkowania równoległego na ulicach Massachusetts. Kierowali oni Lincolnem MKS wyposażonym w narzędzie Ford Active Park Assist, które przy pomocy kamer i czujników badało wielkość miejsca parkingowego, a następnie automatycznie sterowało kierownicą podczas wykonywania manewru.

Korzystający z Active Park Assist kierowcy mieli tętno średnio 71 uderzeń na minutę, czyli o 12 uderzeń na minutę niższe niż kierowcy parkujący samodzielnie. Co więcej, subiektywna ocena poziomu własnego stresu po wykonaniu manewru parkowania była u kierowców bez wsparcia średnio o 30 procent wyższa.

„To dość duże i zaskakujące wielkości.” – stwierdził Bryan Reimer naukowiec z AgeLab. AgeLab, to multidyscyplinarny program badawczy realizowany na MIT Engineering Systems Division and the Center for Transportation and Logistics, którego celem jest tworzenie i wdrażanie innowacji, które mogą poprawić zdrowie oraz kondycję ludzi. NEUTC jest natomiast sponsorowane przez amerykański Departament Transportu.

Parkowanie równoległe, jak się okazuje, wzbudza u kierowców lęk i wstręt. Badania przeprowadzone przez Harris Interactive pokazały, że 31 procent amerykańskich kierowców unika parkowania równoległego jak tylko może.



Innym przebadanym narzędziem wspierającym kierowców jest system Ford Cross-Traffic Alert, który informuje za pomocą światełka i dźwięku ostrzegawczego kierowcę wycofującego się z miejsca parkingowego o nadjeżdżających pojazdach. Podczas realizowanego w Bostonie badania, kierowcy mieli za zadanie wycofać z miejsca parkingowego przy użyciu systemu Cross-Traffic Alert oraz bez niego po sześć razy. Zastosowanie systemu poskutkowało obniżeniem tętna i poziomu stresu średnio o 5 procent.

Jedynym problemem, póki co bez rozwiązania, systemu wspierającego parkowanie Ford Active Park Assist są nieuważni piesi, którzy wchodzą pod parkujący samochód.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Physorg
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :