Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2010-08-12  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-08-12
Młody Polak opracowuje technikę identyfikowania uszkodzeń elementów konstrukcji
Młody Polak opracowuje technikę identyfikowania uszkodzeń elementów konstrukcji
Młody Polak opracowuje technikę identyfikowania uszkodzeń elementów konstrukcji
Paweł Malinowski z Zakładu Mechaniki Struktur Inteligentnych Instytutu Maszyn Przepływowych PAN prowadzi badania dotyczące wczesnego wykrywania uszkodzeń elementów konstrukcji, czytamy w artykule PAP.

„W początkowym etapie inwestycja w nową technologię jest kosztowna. Jednakże szybko może przynieść korzyści, gdyż zapobiega groźnym w skutkach awariom i pozwala przewidzieć wymagany dla przeglądu lub wymiany elementu przestój konstrukcji.” - stwierdził Malinowski.

Malinowski opracowuje metodę, która pozwoli zlokalizować uszkodzony element konstrukcji, na przykład kadłuba samolotu albo łopaty turbiny wiatrowej. Pracuje on nad algorytmem przetwarzania sygnałów, który pozwoli wyodrębnić istotne informacje o uszkodzeniu.

„Podstawą mojej metody jest wykorzystanie materiałów funkcjonalnych, jakimi są przetworniki piezoelektryczne, do wzbudzenia i odbioru fal sprężystych. Przetworniki te mocowane są do konstrukcji. Przyłożenie napięcia elektrycznego do ich elektrod wywołuje ich odkształcenie i w ten sposób działają jako nadajniki fal. Z drugiej strony ich odkształcenie powoduje pojawienie się ładunków elektrycznych na okładkach, a tym samym działają one jako odbiorniki fal.” – powiedział Malinowski.

Dzięki wykorzystaniu zjawiska interferencji fal, możliwe jest wzmocnienie sygnału właściwego względem szumu tła. Pozwoli ono badać elementy konstrukcji w czasie ich pracy.

Wśród branż potencjalnie zainteresowanych nową technologią prym wiodą: lotnicza, energetyczna, w szczególności energetyka wiatrowa, a także gazowa oraz petrochemiczna.

„Zastosowanie wyników moich badań do rzeczywistych konstrukcji pozwoli na ich weryfikację i pokaże, czy metody lokalizacji uszkodzeń przeze mnie rozwijane spełnią swoje zadanie w rzeczywistości. Obecnie, w ramach projektu badawczego POIG MONIT zespół, którego jestem członkiem. współpracuje z PZL Świdnik. Badamy eksperymentalnie fragmenty rzeczywistych śmigłowców.” – powiedział Malinowski..

Malinowski realizuje swoje badania z pomocą stypendium w ramach programu InnoDoktorant.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
PAP
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :