Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2011-05-28 | Ostatnia aktualizacja: 2011-05-28
Nadciągają silniki IE4 super premium

Nadciągają silniki IE4 super premium
Podczas niedawnych targów Hannover Fair, kilku dostawców zaprezentowało silniki klasy IE4, choć w jednym przypadku był on jeszcze prototypem.
Awangardzistą w dziedzinie IE4 jest brazylijski WEG, który zapowiedział swój silnik IE4 WQuattro już w zeszłym roku. Silniki te, dostępne w cztero i sześciobiegunowych odmianach o mocach z zakresu od 0,37 do 7,5 kilowata, łączą w sobie konwencjonalne trójfazowe uzwojenia rozdzielone z aluminiową klatką wirnika zawierająca potężne magnesy. Według przedstawicieli WEG, połączenie to sprawia, że silnik idealnie nadaje się do startu ‘direct-on-line’ i do przyspieszania do prędkości synchronicznych.
Dzięki takiemu działaniu, prędkość silnika nie zmienia się w zależności od obciążenia, nawet wtedy, gdy pojawiają się spadki napięcia czy przeciążenia, dopóki tylko częstotliwość pozostaje bez zmian. Nie ma potrzeby stosowania czujników prędkości, a niskie temperatury łożyska wynikające z synchronicznego działania skutkują długą żywotnością.
Również SEW-Eurodrive zaprezentował swoje produkty IE4, silnik z magnesami trwałymi i rozruchem bezpośrednim, który może być podłączony zarówno bezpośrednio do źródła zasilania, albo do falownika. Silniki DRU bazują na konstrukcjach asynchronicznych silników prądu przemiennego, wykorzystujących wirniki w klatce, wyposażone w magnesy stałe. Czterobiegunowe silniki SEW istnieją w zakresie mocy od 0,18 do 2,2 kilowata. W pełni wykorzystują one swój potencjał oszczędności w zastosowaniach związanych z praca ciągła, jak przy napędzaniu pomp.
Kolejną firmą prezentującą swoje produkty IE4 był Marathon Electric, będący oddziałem amerykańskiego Regal Beloit. Według przedstawicieli firmy, straty silnika SyMax IHP są o 15 procent niższe niż podobnych silników Nema Premium. Radialny strumień maszyny skutkuje, według jej twórców, wysokim momentem, skutecznością oraz gęstością mocy przy wadze maszyn mniejszej niż w przypadku typowych silników indukcyjnych.
Całkowicie zamknięte, chłodzone wentylatorem (TEFC) silniki Marathon wyposażone są w magnesy ziem rzadkich w wirniku. Silniki te mają niższy stosunek momentu do inercji w porównaniu do podobnych silników indukcyjnych, czego efektem jest wysoka odpowiedź dynamiczna. Momenty silników zawierają się w zakresie od 13,5 do 400 niutonometrów.
Jedno z najciekawszych podejść do wysoce wydajnych silników zaprezentowało podczas targów ABB. W swojej ofercie IE4, ABB pokazało technologię silników indukcyjnych synchronizowanych, która łączy konwencjonalny stojan z bezstratnym wirnikiem z osiowo ułożonych blach. Firma planuje sprzedawać silniki razem z napędami, które, według przedstawicieli firmy, notuja straty o 40 procent niższe niż standardowe silniki IE2, co sprawia, że inwestycja zwraca się w przeciągu dwóch lat.
Podobnie jak WEG, ABB twierdzi, że jej silniki IE4 charakteryzują się długą żywotnością i niskimi kosztami utrzymania dzięki niskim temperaturom łożyska. dodaje jednak, że dzięki temu, że silniki nie wymagają magnesów, ewentualna wymiana łożysk jest bardzo prosta.
ABB ma w rękawie jeszcze jednego asa. Obok silnika IE4, firma zbudowała również odmianę swojej synchronicznej maszyny reluktancyjnej, która została zoptymalizowana pod kątem gęstości mocy. Umożliwi to użytkownikom albo wybór silnika mniejszego nawet o dwa rozmiary, albo wydajniejszego nawet o 40 procent. Wersja ta również będzie sprzedawana wyłącznie z napędem.
Ostatnią wreszcie firma prezentującą swoje produkty IE4 był Siemens, który pokazał ‘koncepcyjna’ wersję swoich indukcyjnych silników super premium oraz silników z magnesami trwałymi. Wersja indukcyjna, której sprawność oscyluje wokół 94 procent, mogłaby być produkowana w zakresie mocy do 22 kilowatów. Nie ma jeszcze jednak decyzji czy wprowadzać tę wersję silnika do masowej produkcji.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Drives and Controls

Galeria wiadomości
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
Rozwiązania IE5 - silniki synchroniczne DR2C..
Napędy o zmiennej prędkości obrotowej pozwalają osiągnąć większe oszczędności w zakresie zużycia energii. Silniki synchroniczne serii DR2C... są...
-
-
-
-